Psie spacery i wędrówki

Psie spacery w parkach , lasach , długie wędrówki górskimi szlakami – to aktywności które naprawdę uwielbiamy 🙂 Wiele razy można tutaj na stronie przeczytać, że psy dla nas to członkowie rodziny a nie tylko “sztuki hodowlane” więc staramy się im zapewnić naprawdę fajne życie. Oprócz treningów sportowych i codziennych spacerów po naszej okolicy pól, łąk, lasów i jezior czasami wybieramy się na zorganizowany spacer w grupie ludzi i psów, idziemy pochodzić po górskich szlakach czy wyjeżdżamy gdzieś na wycieczkę w piękne, zielone zakątki polski. Od małego psy u nas są socjalizowane w różnych miejscach i zabierane w różne okolice, z różnymi ludźmi i innymi zwierzętami. Uczą się zachowań panujących w większym stadzie , spacerować w towarzystwie często dla nich nowych ludzi i psów. Wyjazdy na wystawy, zawody czy seminaria nie są tym samym co kilkugodzinny spacer z innymi 😉

W naszych okolicach od wielu lat działa grupa DogMasters Trekking której jesteśmy częścią. Spotykamy się w różnych miejscach , o różnych porach roku aby wspólnie z naszymi psami pójść na spacer – czasami krótkie okrążenie po parku, czasami długie przejście dookoła jeziora, nie raz prawdziwy treningowy doktrekking po lesie lub w górach , a czasami bieganie po pustyni 😉 Każdy ze spacerów jest inny, ale każdy też jest świetnie spędzonym dniem zarówno dla ludzi jak i psów.

Nasze spacery, wędrówki charakteryzuje duża różnorodność – nie tylko jeśli chodzi o teren ale również różnorodność wiekowa ludzi , psów, różnorodność rasowa, wielkościowa 😛 (na spacerach bywają psy małe , duże , szczeniaki i psi seniorzy – podobnie jak ludzie 😉 ). Czasami na spacerach pojawia się około 40 psów + przewodnicy! Jedne psy bez problemu odnajdują się w dużym stadzie i nawiązują przyjazne kontakty, niektóre potrzebują trochę więcej czasu aby się otworzyć. Każdy z naszych spacerowiczów jest inny i każdemu należy się indywidualne podejście dlatego też szanujemy decyzję innych i nie pozwalamy na nachalne kontakty naszym psom – dzięki temu niektóre z psów po kilku spotkaniach zmieniają swoje nastawienie do innych czworonogów diametralnie. Jest to przykład, że takie spacery mają również walory edukacyjne dla naszych psów , ale także dla nas samych.

CHARITY praktycznie od małego uczestniczy w projekcie DogMasters Trekking – zaczynaliśmy od tropienia w gronie przyjaciół 😉 tak poznaliśmy wspaniałych ludzi z którymi do dziś świetnie spędzamy czas na psich wędrówkach. Gdy była kilkumiesięczną małą Charitka (chyba około 9 miesięcy) przerażały ją duże , włochate psy (z powodów kilku niemiłych dla nas incydentów z takimi psami Charity od małego bała się ich… 🙁 ). Nowe osoby zawsze traktowała z dystansem , nie lgneła do kontaktu z obcymi. Dziś (3,5 roku) jest naprawdę pewnym siebie psem , bez lęków (no chyba , że coś ma spaść jej na głowę – to ją przeraża :P), nie ma problemu odnaleźć się w dużym stadzie , biega bez smyczy i pilnuje się swojego przewodnika. Jest neutralna w stosunku do szczeniaków na spacerach , innych suk , psy kocha 😉 . Spaceruje w gronie dzieci (które uwielbia i jest zawsze gotowa do głaskania i zabawy), mężczyzn, kobiet w różnym wieku. Da się odwołać od pogoni i zabawy w gronie innych psów (trochę gorzej mogłoby być w pogoni za zwierzyną… Ale w warunkach stricte leśnych Charity chodzi przypięta do pasa dogtrekkingowego 😉 ) . Gdy chodzimy po górach oczywiście Charity cechuje niesamowita wytrzymałość – jak to catahoula nadal ma siłę do dalszej wędrówki nawet, gdy już wszyscy dookoła padli 😛 Jednym słowem jest naszym idealnym psem spacerowo-dogtrekkingowym 😉

MOON na pierwszy spacer w dużym stadzie wybrał się w wieku niecałych 8 miesięcy – czyli dla samca to początek okresu dojrzewania , często bardzo trudnego okresu gdy do głosu zaczynają dochodzić hormony. Przy pierwszym kontakcie był trochę zdezorientowany , że tyle psów i ludzi jest na raz dookoła niego. Tak naprawdę pierwszy wyjazd i czas spędzony w dużym gronie ludzi i psów miał w wieku 3 miesięcy , później spotkanie catahoul gdy Moon miał 4 miesiące, następnie 6 , 7 miesięcy – wyjazdy na zawody . Ale jak już wcześniej napisałam nie jest to to samo, co luźny spacer w gronie psów. Na zawodach czy wystawach gdzie już wcześniej bywał M

oon psy raczej nie spędzają aż tyle czasu na bieganiu luzem ze sobą w stadzie , nawet gdy to ma miejsce stado jest dużo mniejsze niż na wczorajszym spacerze (07/10). Więc, oczywiście Moon nie raz był na spacerze z innymi psami, ale pierwszy raz był na spacerze z 30 psami i ich przewodnikami 😉 Wystarczyło mu około 5 minut w stadzie aby się odnaleźć – szalał ze wszystkimi jakby

byli jego kumplami od lat 😛 Na spacerze było wielu innych samców z którymi nie miał problemu , stado go przyjęło a on się podporządkował, nie próbował dominować, oczywiście uwielbia gonić, więc jak ktoś zaczynał uciekać Moon był pierwszy do gonitwy (oczywiście mam tutaj na myśli sferę zabawy 😉 ). Fajnie dogadywał się zarówno ze szczeniakami młodszymi od niego, starszymi , samcami i samicami  w różnym wieku. Jedyny minus Moona na tą chwilę to to,  że nie do końca wie jakich jest rozmiarów i gabarytów … Jest mało delikatny w stosunku do mniejszych psów – oczywiście nie robi im świadomie krzywdy, ale chyba nie do końca zdaje sobie sprawę , że są naprawdę dużo mniejsze i wolniejsze od niego. W razie potrzeby lub gdy chcieliśmy zakończyć jego kontakt z jakimś psem reagował na nasze polecenia , był odwoływalny choć w nadmiarze emocji czasami zapominał do kogo biegł, kto go wołał i po drodze znajdowało się coś ciekawego 😛 Ale jak na pierwszy raz w tak zacnym gronie jesteśmy w stanie to wybaczyć , bo najważniejsze , że w każdej sytuacji reagował 🙂  Oczywiście nie bał się nowych ludzi, fajny socjalny szczeniak witał się z nowymi osobami – o dziwo był delikatny dla dzieci 😀 Rośnie z niego fajny spacerowicz i pies do dogtrekkingu.

Poniżej kilka zdjęć z ostatniego spaceru na Pustyni Błędowskiej (07/10/2018) , pełny album możecie zobaczyć TUTAJ

Część naszych spacerów, w których braliśmy udział : ALBUM , ALBUM , ALBUM , ALBUM , ALBUM , ALBUM , ALBUM …. i pewnie jeszcze wiele innych 😛